יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

מה זאת אהבה - עמדה אישית יותר

סופרים, משוררים וכותבים למיניהם מטילים אור שונה על הרגש החמקמק המכונה אהבה. ד.ה. לורנס כתב, "תן לעצמך להתאהב. אם לא עשית כך עד כה, אתה מבזבז את חייך." הסופר והרומנטיקן הצרפתי מרסל פרוסט, שנחשב כאחד ההוגים הגדולים בתחום האהבה, אמר, "אהבה היא עניין סובכייקטיבי. איננו אוהבים בני-אדם ממשיים, אלא כאלה שיצרנו בתודעתנו." ואנטואן דה סנט-אקזופרי, מחבר "הנסיך הקטן", אומר לנו, "החיים לימדו אותנו שאהבה לא מתמצה בהסתכלות זה על זו, אלא בהסתכלות יחד קדימה לאותו כיוון."

אך מי שהטיב מכול לכתוב על נשוא האהבה היה המשורר הדגול ויליאם שייקספיר. במחזה "חלום ליל קיץ" הוא כתב, "תקווה היא נחלתם של אוהבים" ואילו ב"כטוב בעיניכם" הוא מתייחס לאהבה כאל סוג של שיגעון.

לא צריך להיות אמן או הוגה דעות כדי לפתח תובנה לגבי אהבה. כשאני מעלה בסדנאות שלי את השאלה "מה זאת אהבה?", לכל אחד יש תגובה שונה, קרול בת ה-21 אומרת, "אהבה היא פרפרים בבטן וחיוכים כל הזמן." ריאן בן ה-32 אומר לנו, "אהבה היא השתוקקות, כוח, פחד, התרגשות ובלבול." קריסטי בת ה-40 ומשהו אומרת בקול חרישי, "אהבה פירושה לדעת מה האדם האחר רוצה בלי שתצטרך בכלל לשאול." ידידתה מגי אומרת, "זה כמו נהר שזורם בין שני לבבות."

כמה מן ההגדרות החביבות עלי ביותר לאהבה באו דווקא מפיהם של ילדים. בתשובה לשאלה "מה פירוש הדבר אהבה?" אמרה רבקה בת ה-8, "מאז שסבתא שלי חלתה בדלקת פרקים, היא לא יכולה עוד להתכופף ולצבוע את ציפורני הרגליים שלה. סבא שלי עושה את זה כל הזמן בשבילה, אפילו שגם לו יש דלקת פרקים בידיים. זאת אהבה. "בילי בן ה-4 בחר בהסבר פואטי יותר, "כשמישהו אוהב אותך, הוא אומר את השם שלך אחרת. אז אתה יודע שהשם שלך בטוח בפה שלו." כריס הנמרץ בן ה-8 לא ביזבז מילים על פרחים וכינורות, "אהבה היא כשאמא רואה את אבא מזיע ומסריח, ובכל זאת אומרת שהוא יפה יותר מרוברט רדפורד."


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה