יום שני, 23 בדצמבר 2013

עקרון ההשלמה

היכרות וידידות אינן מספיקות כדי להחזיק קשר רומנטי. צריך משהו נוסף.

כשאתה שומע אנשים שחיים בקשר זוגי מתמשך חזק, מספק, מהנה ופורה אומרים דברים כמו, "היא גורמת לי להרגיש שלם", או "אנחנו פשוט מרגישים מתאימים", הם מתכוונים במילים שונות לאותו דבר: כל אחד מבני הזוג מביא לקשר איכויות שחסקות אצל האחר, ויחד הם מרגישים כמו יותר מסכום חלקיהם. זוגות אלה אומרים לנו שהם ניגודים פסיכולוגיים משלימים, והניגודיות היא גורם מכריע להצלחת הזוגיות שלהם. זכור מה אמר סוקרטס בפרק הקודם: "באהוב אתה מבקש את מה שאין לך".

רוב הקשרים מבוססים על העובדה שאנחנו אוהבים אנשים דומים לנו. זה בא לידי ביטוי בפתגמים כמו: "מצא מין את מינו", "הלך הזרזיר אצל העורב". מובן מאליו שידידינו אינם כפילים שלנו - אנחנו עשויים להיות שונים מהם במובנים רבים - אך בלב הדברים יש לנו הרבה במשותף, בין שמדובר בערכים, בתחביבים, במסורת, בעמדות פוליטיות, ברקע תרבותי, או בדברים אחרים בעלי חשיבות לשני הצדדים. באופן כללי, ככל שרב המשותף בינינו, אנחנו מסתדרים טוב יותר יחד.

אותו גורם משותף נדרש גם בקשרים רומנטיים. ניתן לראות זאת בכל מקום - טיפוסים בלייניים מעדיפים בליינים כמותם, אינטלקטואלים בוחרים באינטלקטואלים, העשירים והמפורסמים מתרועעים עם שכמותם, וכן הלאה. אנחנו מוצאים רוגע ונוחות במוכר. ככל שרב המשותף בקשר, אנחנו נוטים להרגיש נוח ובטוח יותר. בטווח הארוך קל יותר לחיות יחד בהרמוניה עם אדם שאת שותפה לאמונותיו וליעדיו בכל הנוגע לכסף, להישגים, לגידול ילדים ולנושאים דומים בעלי חשיבות לחיים. הסיפורים ההוליוודיים על מיליונרים, שמתחתנים עם חדרניות וחיים באושר עד עצם היום הזה, הם רומנטיים ומהנים לצפייה, אך אם אתה מבקש לך אהבה ארוכת שנים, זה לא כל כך קל.

היכרות, ידידות ומניעים משותפים אינם מספיקים כדי להחזיק קשר רומנטי. נדרש משהו נוסף, ממד שלם, שמוביל להתרחבות, לצמיחה ולחיוניות. כאן נכנס עניין הניגודיות.

אנשים בעלי אישיות שונה ודפוסי התנהגות שונים משלימים זה את זה.

למשל, אם אתה טיפוס אימפולסיבי ואסרטיבי, ייתכן שתסתדר טוב דווקא עם בת זוג נינוחה ושלווה, והיא מצידה נטענת בחיוניות על ידי המרץ הפעלתני שלך. בוא נראה איך זה פעל במקרה אמיתי.

אלן הוא סגן מנהל משאבי אנוש מוכשר ונאה בשנות ה-30 המוקדמות לחייו שהכרתי לפני כמה שנים באחת הסדנאות שלי. הוא מוכן להתחתן ולהקים משפחה. הוא יצא עם שורת נשים מטופחות ויפות בעלות קריירה מרשימה (אחת הייתה מגישה ברדיו, שנייה מנהלת חברת תוכנה), אך למרות העובדה שהיה תמיד נלהב בתחילה, הקשר דעך כעבור כמה חודשים. ואז פגש את שרה. שרה היא בחורה נאה, ציינו ידידיו של אלן, אך לא כמו הפצצות שנהג לצאת איתך בדרך כלל. עבודתה לא זוהרת או מרשימה במיוחד - היא עוזרת מנהל במלון המקומי.

ובכל זאת אמר אלן, "שרה גרמה לי להרגיש מיוחד מן הפעם הראשונה שפגשתי אותה. מכוניתה נתקעה לפניי בצומת סואן, ויצאתי מהרכב לעזור לה. היא הייתה אסירת תודה." הוא צחק. "החברות האחרות שלי היו אומרים לי בוודאי לא לדחוף את האף לעניינים שלא נוגעים לי, כי הן יכולות לטפל בזה בעצמן."

עד מהרה גילה אלן שלא משנה מה הוא ושרה עושים יחד, היא גורמת לו להרגיש מלא מרץ ושולט בעניינים כפי שלא הרגיש מעולם עם נשים אחרות. הן הצהירו אמנם על אהבתן כלפיו, אך תמיד הרגיש שבמישור מסוים הן מתחרות בו, אפילו בדברים פעוטים. עם שרה קרה משהו שונה, והוא התאהב בה באופן עמוק מכפי שהיה מאוהב אי-פעם. "זה נשמע מוזר, אבל נדמה כאילו נוצרנו זה למען זו."

"מה יש בשרה שעושה אותה שונה מכל האחרות?" שאלתי אותו. הוא השיב מייד, "היא גורמת לי להרגיש מלא מוטיבציה, כאילו אני יכול להתמודד עם העולם כולו ולנצח."

"מה עוד?" שאלתי.
"טוב, בשלוש מילים: היא חכמה, מתחשבת..." הוא השתהה לרגע, "ויש לה קלאסה."
"קלאסה?"
"כן. היא מתלבשת תמיד יפה, ויש לה מין איזון."
יצא לי לפגוש את שרה חודש לאחר מכן, כשאלן הזמין את ונדי ואותי לשיט בסירת המפרש שלו. עגנו במפרץ, ובזמן שהאחרים הכינו את ארוחת הצהריים, היתה לשרה ולי הזדמנות לשוחח קצת.
"נראה לי שאתם מסתדרים טוב יחד," אמרתי.
"עד עכשיו זה נראה טוב."
כיחכחתי בגרוני. "איך את מסבירת את זה?"
"אלן הוא אדם נפלא בעיניי. יש לו המון עיסוקים, ובכל זאת יש לו תמיד זמן לבילויים, ליהנות מהחיים - כמו ההפלגה הזאת."
"זה מה המשך אותך?"
"ובכן, אני אוהבת את זה אצלו, אבל זה לא היה הדבר הראשון, למען האמת. ביום שפגשתי אותו, אחרי שהוא עזר לי עם המכונית, התעקשתי להזמין אותו לקפה כדרך להודות לו, וכך יצא ששוחחנו יותר משעה, דווקא על פוליטיקה, מכל הדברים שבעולם, כי באותו זמן התקיימו בחירות. הוא הקשיב באמת למה שהיא לי לומר, ושאל שאלות טובות. וכן, הוא נאה ומשעשע וכל זה, אבל זה לא העניין העיקרי. אולי לא תאמין, אבל הרגשתי שהוא מתייחס אלי ברצינות כפי ששאר החברים שלי לא התייחסו אלי. זה מה שגרם לי להתחיל להתאהב בו."

אלן מילא צורך מסוים אצל שרה - הוא גרם לה להרגיש מוכשרת, צודקת, נבונה ושלמה - ושרה מצידה גרמה לאלן להרגיש בעל מוטיבציה, ערני וחזק. כל אחד מהם היה התשובה למשאלותיו של האחר.

ניגודים בלבד

מאז ומתמיד שמענו שניגודים נמשכים. אבל האם זה באמת כך? התשובה הקצרה היא "מפעם לפעם". לפעמים אתה (או את) עשוי למצוא את עצמך נמשך למישהי שלגמרי לא דומה לך - היא אולי צעירה ממך בהרבה, או מבוגרת בהרבה, חופשייה ברוחה או אחראית - אבל רוב הסיכויים שלא יעבור זמן רב לפני שאחד מכם, או שניכם, יחליט לנטוש את הסירה ולהשאיר את האחר לחתור שוב במעגלים.

במקרים רבים קשרים מסוג זה נוצרים בתקופת מעבר בחיים, תקופה שבה אתה רוצה, מסיבה זו או אחרת, לצאת מן הדפוסים הישנים. ואכן, במשך זמן-מה אתה עשוי להינות מן הניגודיות: טיפוס אחראי עשוי להפיק ריגוש מרענן מההתחככות בצד הפרוע יותר של החיים, כשם שבוהמיין מושבע עשוי לחוש רגיעה וביטחון במחיצת בת זוג מרובעת וביתי. אולם במקרים רבים לראות את השוני אצל בן הזוג כחיסרון שטעון תיקון, ומנסים לעצב אותו למה שנראה לנו שהוא צריך להיות - בדרך כלל משהו דומה יותר לנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה