יום שני, 23 בדצמבר 2013

4 סוגי האנשים

במשך מאות שנים פירקו חוקרים והוגי דעות שונים את האישיות לארבעת הטיפוסים העיקריים שהוזכרו בפוסט הקודם. היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית, קרא להם: פלגמטי, כולרי, מלנכולי וסנגוויני, על שם ארבע הליחות המשפיעות לפי הסברה שרווחה באותם ימים על תכונות האישיות. הפסיכולוג פורץ הדרך קרל יונג קרא לארבעת הטיפוסים שלו: החושב, החש, המרגיש והאינטואיטיבי. מעבר לשמות השונים, הקטגוריות דומות להפליא.

כיום, ארגונים מקצועיים רבים העוסקים במכירות, בחינוך ובמוטיבציה משתמשים באותה חלוקה פחות או יותר. שיטת DISC, למשל, Dominance (דומיננטי - שולט) Influence(משפיע - מקדם), steadiness (יציב - תומך), Compliance (צייתן - אנליטי) - שימשה בשלושים השנים האחרונות לשרטוט דיוקנם האישיותי של יותר מ-50 מיליון בני-אדם, ושיטת מקארתי 4MAT משמשת בהרחבה בכל העולם ללמד כיצד יחידים, קבוצות וארגונים לומדים ומגיבים למידע. שיטות הדיוקן האישיותי האלה נבדלות אמנם במידת מה בגוונים ובהדגשים ומשתמשות בתוויות שונות, אך ארבעת טיפוסי האישיות שהן מזהות דומים מאוד.

במונחים כלליים, לכל טיפוס אישיות יש הרגשת מפתח שזקוקה לתיקוף. האנליטי זקוק להרגיש אינטליגנטי, השולט אוהב להרגיש חזק, המקדם מתפקד במיטבו כשהוא מרגיש חשוב, והתומך נהנה להרגיש מוערך. בשיחות עם אנשים בזוגיות טובה וארוכת טווח על האופן שניגודיהם התואמים משלימים אותם, עלו שוב ושוב הרגשות האלה - אצל גברים ונשים. "אני מרגישה כמו האדם החכם בעולם כשאני איתו", תאמר הטיפוס האנליטי; טיפוס שולט עשוי לומר, "היא גורמת לי להרגיש חזק"; תומך יאמר, "היא גורמת לי להרגיש שזקוקים לי"; ומקדמת תגיד, "הוא גורם לי להרגיש חשובה". זאת ועוד, כשנשאלו על קשריהם הקודמים שלא צלחו, ראו אנשים רבים את העדרן של הרגשות מפתח אלה כסיבה העיקרית לכשלון הקשר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה